نمایشگر یک مطلب

پیشینه دانشکده برق و کامپیوتر 

هسته‌ی اولیه‌ی دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر در سال 1343 از بخش برق و الکترونیک دانشکده‌ی مهندسی تشکیل گردید. آغاز به کار این بخش همزمان با برنامه‌های توسعه‌ی ملی کشور در آن زمان و انتخاب شیراز به عنوان قطب الکترونیک ایران صورت پذیرفت. پس از آن با تحولات جهانی در حوزه‌ی علوم کامپیوتر، بخش مهندسی و علوم کامپیوتر نیز از سال 1353 در این دانشکده تأسیس گردید. این دو بخش، به مدت چند دهه، به پرورش نیروهای متعهد، متخصص و کارآمد، در حوزه‌ی مهندسی برق و کامپیوتر پرداخته اند.
بی‌تردید در دهه‌های اخیر پیشرفت سریع علم، فناوری و گسترش دانش در حوزه‌های گوناگون مدیون رشد فزاینده‌ی شاخه‌های مرتبط با مهندسی برق و کامپیوتر بوده است. تأثیرات گسترده‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر جهان امروز نمونه‌ی بارزی از این تحولات می‌باشد. درک صحیح از این واقعیت‌ها و نیازهای آتی جامعه، منطقه و جهان، دانشگاه شیراز را بر آن داشت که با تأسیس دانشکده ی مهندسی برق و کامپیوتر نقش پر‌رنگ‌تری در توسعه ی علمی و صنعتی کشور ایفا نماید. بدین ترتیب دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر، از مهرماه 1387 و با تکیه بر توان بالا و پیشینه‌ی نزدیک به نیم قرن بخش‌های سابق برق و الکترونیک و کامپیوتر تشکیل گردید.

در کنار فعالیت های آموزشی، اساتید و دانشجویان این دانشکده در زمینه‌ی ارتباط با صنعت و شرکت های دانش‌بنیان بسیار فعال می‌باشند. تعداد قراردادهای در حال اجرای دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر 172 مورد (رتبه اول در دانشگاه) و تعداد مجریان قراردادها 45 مورد (رتبه دوم در دانشگاه) و مبلغ این قراردادها نیز بیش از 150 میلیارد ریال (رتبه دوم در دانشگاه) می‌باشد.
رشد این دانشکده به گونه‌ای بوده است که مطابق ارزیابی‌های رسمی دانشگاه شیراز، این دانشکده در حوزه‌های گوناگون آموزشی، پژوهشی- صنعتی، دانشجویی و اداری جزء کارآمدترین دانشکده‌های دانشگاه شیراز می‌باشد.

دانلود ویدئو معرفی بخش مهندسی و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات

       

      دانلود بروشور دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر             دانلود پوستر دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر        دانلود بروشور دانشکده بخش مهندسی و علوم کامپیوتر

 

پیشینه بخش برق

بنیان این بخش در سال 1343 توسط دکتر رفیع مودت، یکی از اساتید دانشکده مهندسی، گذاشته شد. در سال 1344 با رسیدن وسایل آزمایشگاهی خریداری شده، سه آزمایشگاه دائر شد که عبارت بودند از:

  1. آزمایشگاه الکترونیک
  2. آزمایشگاه ماکروویو
  3. آزمایشگاه اندازه‌گیری دقیق

در سال 46-45 با ساخته شدن ساختمان جدید مهندسی، در بخش برق آزمایشگاه‌های مختلف و متعدد به مساحت 1200 متر مربع و یک کارگاه تعمیرات وسایل الکترونیکی ایجاد شد. تعداد استادان این بخش در آن سال به 6 نفر رسید و در همین سال، دوره MSc (فوق لیسانس) مهندسی برق الکترونیک مطابق با برنامه دانشگاه‌های معتبر دنیا تهیه شد و مورد تایید شورای مرکزی دانشگاه‌ها قرار گرفت. با گسترش امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی و افزایش تعداد کادر آموزشی، تعداد دانشجویان پذیرفته شده نیز افزایش یافت و گرایش‌های جدیدی نیز ایجاد شد.

با گسترش بخش‌های برق و کامپیوتر، طبق مصوبه هیات رییسه دانشگاه در سال 1378 به دانشکده برق و کامپیوتر تبدیل شد که شامل بخش‌های:

  1. مهندسی مخابرات و الکترونیک
  2. مهندسی قدرت و کنترل
  3. مهندسی و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات

می‌باشد. در حال حاضر نیز با برخورداری از اساتیدی مجرب و آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ممتاز و مجهز از جمله آزمایشگاه و مرکز تخصصی آپا (آگاهی رسانی-پشتیبانی و امداد رایانه‌ای) که بزرگترین مرکز متولی پاسخ به رخدادهای امنیت فضای سایبری در جنوب کشور می‌باشد، در زمره‌ی سرآمدترین دانشکده‌های مهندسی برق و کامپیوتر کشور به حساب می‌آید.

                                                               

          ساختمان قدیمی دانشکده مهندسی (شماره 1) در سال 1343                       دکتر رفبع مودت، رئیس بخش مهندسی برق و الکترونیک