مشخصات آییننامه | |
عنوان سند: راهیان امید - از مدرسه تا دانشگاه | |
صاحب امتیاز: مهندس محمدمهدی عوضپور (کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز) دکتر محسن محمدی (استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز) | |
اقدام کنندگان: دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز مدیریت امور عمومی و پشتیبانی دانشگاه شیراز مرکز حمایت از فعالیتهای علمی دانشجویان دانشگاه شیراز آزمایشگاهها و کارگاه های دانشکدههای دانشگاه شیراز | |
تاریخ ثبت: 1402/07/21 | نوع سند: آییننامه |
مقدمه:
اردوی " راهیان امید - از مدرسه تا دانشگاه " یک طرح آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی است که به منظور آشنایی دانشآموزان متوسطه اول و دوم، در قالب برنامه حرفهای و جامع، امکانات و دستاوردهای ارزشمند علمی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، رفاهی و صنعتی دانشگاه شیراز را به دانشآموزان ارائه میدهد و به ایجاد امید، انگیزه و خلاقیت در آنان کمک میکند.
دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز با توجه به رسالت خود مبنی بر شناسایی، سازماندهی در جهت مناسب و تقویت توانمندیهای نخبگان نقش بسزایی در اجرای این طرح ایفا میکند.
محور طرح:
توسعه روابط مؤثر بین مدرسه و دانشگاه، آشنایی عمیق دانشآموزان با دستاوردهای علمی، پژوهشی و صنعتی دانشگاه شیراز، آشنایی با فعالیتهای فرهنگی-اجتماعی این دانشگاه، آشنایی با امکانات رفاهی این دانشگاه و همچنین ایجاد امید و انگیزه در دانشآموزان.
سطح برگزاری طرح:
این طرح در سطوح مختلف شهری، استانی و کشوری برگزار گردید و مزایای متعددی برای شرکتکنندگان بههمراه داشته است.
مخاطبان طرح:
مخاطبان اصلی طرح دانشآموزان متوسطه اول و دوم میباشند چراکه آشنایی با امکانات پیشرفته و منابع علمی، ذهنیت آنها را به سمت پژوهش و کشف علمی سوق میدهد و تصمیمگیریهایشان درباره آینده تحصیلی و حرفهایشان را متأثر میکند.
مدت زمان برنامه:
طرح "راهیان امید - از مدرسه تا دانشگاه" در قالب یک اردوی یک روزه برگزار میشود.
محتوای طرح:
در این طرح با رویکردی نوین به بازدید از دستاوردهای علمی، پژوهشی و صنعتی دانشگاه شیراز پرداخته شده است. در ابتدای اجرای طرح برای دانش آموزان این مطلب بیان میشود که:
فرض کنید میخواهید از منزل با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو به مدرسه بروید. برای این منظور حتما باید در محلهایی که از قبل با نام ایستگاه مشخص شده اند بروید و در ایستگاه مقصد که همان مدرسه است از وسایل نقلیه عمومی پیاده شوید. در این طرح نیز برای بازدید از دانشگاه باید در ایستگاههای مختلفی توقف کرد و به بازدید پرداخت. نکته قابل توجه آن است که ایستگاههای مورد بازدید متناسب با رشته دانش آموزان طراحی گردیده است، این بدان معناست که ایستگاههای رشته ریاضی، تجربی و انسانی متمایز از یکدیگر هستند. این امر موجب میشود، با بازدید از منابع و تجهیزات پیشرفته مرتبط با رشته تحصیلی در دانشگاه، دانش آموزان انگیزه و شور و اشتیاق بیشتری را در خود حس کنند. همچنین این تمایز ایستگاهها متناسب با هررشته، به دانش آموزان اطلاعات و مطالب موردنیاز درباره انتظارات و نیازهای بازار کاری را در اختیار آنها قرار میدهد و در انتخاب رشته تحصیلی و طراحی مسیر آیندهی خود، تصمیمات بهتری اتخاذ میکنند.
مکان های مورد بازدید عبارتند از: امکانات ورزشی و رفاهی پردیس ارم، مراکز نوآوری و شتابدهی، مرکز کوانتوم ساختمان مدیریت، شرکتهای دانشبنیان مستقر در دانشگاه، کتابخانه میرزا و ملاصدرا، دانشکدهها و محیط آنها، آزمایشگاهها و کارگاههای موجود در دانشکدهها ،آزمایشگاه تونل باد و آزمایشگاه مرکزی.
یکی از جوانب قابل توجه در این اردو، نامگذاری کلیدی و جذاب ایستگاههای مختلف مورد بازدید است. به طور مثال ایستگاه "اقتدار نتیجه پشتکار"، "ابزار آسایش"، "همگام با تکنولوژی"، "کار تیمی"، "دروازه مهندسی"، "اکسیر جوانی"، "چرخندههای ترقی"، "توسعه سه فاز"، "امید آفرین" و "آغاز رسالت ساختن آینده" است.
این نامگذاریها علاوه بر ایجاد ارتباطی پویا بین محل بازدید و ذهن دانش آموزان، باعث راحتتر به خاطر سپردن مطالب بیان شده در ایستگاه شده است.